Recensie

Recensie The E-myth

In deze recensie van het boek The E-myth lees je waarom je dit boek zeker moet lezen als zz-per die meer omzet en impact wil maken
cover The E-myth van Michael E Gerber

Als je als zzp’er een leefstijlcoachpraktijk hebt of van plan bent er een te starten, dan is The E-Myth van Michael E. Gerber een onmisbaar boek voor jou. Gerber’s inzichten kunnen je helpen je praktijk niet alleen succesvol te maken, maar ook duurzaam en schaalbaar.

Recent las ik het boek The E-myth opnieuw. Een paar jaar geleden had ik hem ook al een keer in het Engels gelezen, maar hij is er nu ook in het Nederlands. Ook dit keer was ik weer echt onder de indruk van het boek. Ok, het is wel Amerikaans, en daar moet je soms even doorheen. Maar dat staat los van het feit dat er echt waardevolle inzichten in staan die mij na de 1e keer lezen al een heel stuk verder hebben geholpen. En tof om te merken dat ik een heleboel van de lessen van dit boek inmiddels heb toegepast! En natuurlijk kan het altijd weer een laagje dieper en verder.

Zoek je dus nog een boek om deze vakantie te lezen over ondernemerschap, dan kan ik deze dus echt van harte aanraden.

Waarom dit boek waardevol is voor leefstijlcoaches?

De Mythe van het Ondernemerschap Doorprikken
De titel E-myth gaat over Entrepeneurschap, oftewel de mythe van het ondernemerschap. Gerber begint met het doorprikken van de mythe dat goede technici (in jouw geval, een bekwaam leefstijlcoach) automatisch ook goede ondernemers zijn. Hij legt uit dat het runnen van een bedrijf andere vaardigheden vereist dan het uitvoeren van de kernactiviteiten van dat bedrijf. Dit inzicht was voor mij destijds een echte eye-opener. Je kunt nog zo goed zijn in je vak, ondernemerschap is een ander vak.

Rollen en Verantwoordelijkheden
Een van de kernideeën van het boek is dat elke ondernemer drie rollen moet vervullen: de Technicus, de Manager en de Ondernemer. Als leefstijlcoach ben je waarschijnlijk voornamelijk de Technicus. Gerber benadrukt het belang van het ontwikkelen van je management- en ondernemersvaardigheden om je praktijk te laten groeien. Dit betekent dat je niet alleen moet focussen op je cliënten, maar ook op het ontwikkelen van systemen en strategieën voor je bedrijf.

Werken aan je bedrijf, niet in je bedrijf
Gerber’s advies om te werken “aan” je bedrijf in plaats van “in” je bedrijf is bijzonder relevant voor leefstijlcoaches. Dit betekent dat je tijd moet investeren in het opzetten van efficiënte processen en structuren. Denk aan standaardprocedures voor bijvoorbeeld cliëntintake, bijhouden administratie, opvolging van mogelijke nieuwe klanten en marketingstrategieën. Door deze systemen te creëren, kun je consistentie en kwaliteit in je dienstverlening waarborgen, zelfs als je praktijk groeit.

Schaalbaarheid en Groei
Veel leefstijlcoaches beginnen hun praktijk vanuit een passie voor het helpen van mensen, maar worstelen met het opschalen van hun activiteiten. Als je niet langer uurtje- factuurtje wilt werken, wat dan? In The E-myth krijg je praktische tips voor het creëren van een meer schaalbaar bedrijfsmodel. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je trajecten, groepsprogramma’s, online programma’s of workshops ontwikkelt die je bereik vergroten zonder dat je per se meer uren hoeft te werken.

Ontwikkel een visie voor de langere termijn
Het boek helpt je ook om een heldere visie voor je praktijk te ontwikkelen. Wat zijn je lange termijn doelen? Hoe wil je dat je praktijk er over vijf of tien jaar uitziet? Door deze visie te hebben, kun je gerichter en strategischer werken. Als je een bedrijf met een omzet van € 75.000 per jaar wilt hebben, vraagt dat om een andere strategie dan als je € 150.000 of meer omzet per jaar wilt.

Conclusie

The E-Myth biedt leefstijlcoaches waardevolle inzichten en praktische adviezen om hun praktijk te professionaliseren en te laten groeien. Of je nu net begint of al een tijdje bezig bent, Gerber’s adviezen kunnen je helpen om je praktijk efficiënter en succesvoller te maken. Het boek benadrukt het belang van het ontwikkelen van een ondernemersmentaliteit naast je technische vaardigheden, wat essentieel is voor een duurzame en bloeiende praktijk.

Als je bereid bent om te investeren in jezelf en je bedrijf, dan is dit boek een uitstekend begin om je op weg te helpen naar succes als leefstijlcoach.

Wil je hulp bij dit proces? Ik kan je helpen als businesscoach om samen met jou je praktijk te laten groeien. Je kunt hier lezen hoe dat werkt.

Meer inspiratie

Blogs

Ik moet gewoon een beetje strenger zijn voor mezelf

Ik hoor het zo vaak: ik moet gewoon een beetje strenger zijn / vanaf morgen ga ik echt opletten / ik ga gewoon echt streng zijn voor mezelf / ik moet niet zo slap zijn / ik heb gewoon geen ruggegraat / als ik maar iets strenger voor mezelf zou kunnen zijn, zou ik wel afvallen, etc. etc.