Stel je voor dat je een leefstijlcoach bent en als zelfstandige werkt. In dat geval ben je ook een ondernemer, wat betekent dat je moet leren denken als een ondernemer. Het is niet vanzelfsprekend dat je deze mindset hebt, zelfs niet als je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor hoeveel geld je gaat verdienen. Je moet de beschikbare verdienmodellen en de tijd die je kunt besteden aan je bedrijf in overweging nemen. Deze twee factoren bepalen hoeveel je kunt verdienen. Uiteraard speelt ook je ondernemersvaardigheden een rol, zoals je mindset, verkoopvaardigheden, ervaring, netwerk en hoe zichtbaar je bent. Maar daar gaat deze blog niet over; ik wil me richten op jouw tijd en hoe je in die tijd de gewenste omzet kunt realiseren.
Veel leefstijlcoaches hebben eerst een andere carrière gehad voordat ze de stap naar leefstijlcoaching maakten. Dit betekent vaak dat je opnieuw moet beginnen met het opbouwen van ervaring en een netwerk. Er zijn verschillende verdienmodellen mogelijk voor leefstijlcoaches, maar niet allemaal zijn ze vanaf dag één haalbaar als je helemaal opnieuw begint.
Voorbeelden van Verdienmodellen
Je kunt bijvoorbeeld individuen of groepen coachen, workshops en trainingen geven, onderwijs verzorgen of advieswerk doen. Dit kan zowel live (fysiek of via Zoom) als in een online trainingsomgeving. Locaties voor coaching zijn onder andere het bedrijfsleven, onderwijs, zorg, het sociale domein en de particuliere markt. Op dit moment wordt vanuit de zorgverzekering alleen het groepstraject binnen een Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) vergoed. Er zijn dus veel mogelijkheden, en ik zal er een aantal uitwerken.
Werkgevers
Ik hoor coaches vaak zeggen, ik wil het bedrijfsleven in want daar zit het geld. En ja, dat van dat geld klopt, maar het is niet zo eenvoudig om binnen te komen. Dit verdienmodel hangt af van je ervaring als coach, je netwerk en je ondernemersvaardigheden. Als je net begint en nog nooit als coach in bedrijven hebt gewerkt, kan het lastig zijn om binnen te komen. Bedrijven doen vaak zaken met andere bedrijven, niet snel met zzp’ers zonder een sterk trackrecord. Bovendien heb je solide verkoopvaardigheden nodig en vaak behoorlijk wat geduld.
Het is aan te raden om je aan te sluiten bij een bestaand bedrijf of netwerk dat al voor bedrijven werkt. Dit helpt je om vlieguren te maken en je effectiviteit te onderbouwen met cijfers en goede recensies.
Een optie is om je aan te sluiten bij een organisatie zoals Je Moet Niks. Via hun netwerk kun je mensen begeleiden bij werkgevers, zodat je ervaring opdoet en je netwerk uitbreidt. In de ledenomgeving van de BLCN vind je hier meer informatie over.
GLI
Als je vanaf nul begint met ervaring en netwerk, kan het een goed idee zijn om met de GLI te beginnen. Het worden van een GLI-coach biedt verschillende voordelen: je kunt snel vlieguren maken, veel leren en met een beetje geluk snel een netwerk opbouwen. Ook ontdek je met welke type cliënten je het liefst werkt.
Om met de GLI te beginnen, moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, wat een behoorlijke klus kan zijn. Samen met Carolien Linnemann heb ik daarom de Vliegende Startgids voor CooL-coaches ontwikkeld. Deze gids is ook geschikt voor andere GLI’s, al werken die vaak net iets anders vanwege de multidisciplinaire teams. CooL is de enige GLI die monodisciplinair is, wat betekent dat jij als BLCN-leefstijlcoach het programma in je eentje kunt geven. Fysiotherapeuten of diëtisten met een aantekening tot leefstijlcoach mogen dit ook.
In de praktijk zien we dat veel BLCN-leefstijlcoaches voor deze GLI kiezen omdat het vaak het gemakkelijkst te starten is. Je hoeft immers geen team te vormen met fysiotherapeuten en diëtisten. Natuurlijk zijn er ook BLCN-leefstijlcoaches die als leefstijlcoach bij een multidisciplinaire GLI zijn aangesloten.
Een ander voordeel van de GLI is dat je omzet redelijk planbaar is. Het tarief is van tevoren bekend, en hoewel het soms lang duurt voordat je betaald krijgt en de eerste declaratie niet altijd vanzelf gaat, wordt het uiteindelijk altijd uitbetaald door de zorgverzekeraar. Je weet dus redelijk goed wat je de komende twee jaar kunt verdienen, mits je ervoor zorgt dat er niet te veel deelnemers uitvallen.
Het worden van een GLI-uitvoerder heeft ook nadelen: je bent gebonden aan het tarief van de zorgverzekeraar of zorggroep, je mag geen eigen bijdrage vragen en je moet werken volgens de richtlijnen van de interventie-eigenaren. Al heb je wel veel vrijheid om je eigen invulling te geven, zeker bij CooL. Bovendien zitten er soms niet altijd je favoriete cliënten in een groep. Omdat de GLI uit de basiszorg wordt vergoed, zijn niet alle deelnemers altijd even gemotiveerd. Wat “gratis” is, wordt vaak als minder waardevol ervaren. De verplichting om een GLI te volgen voordat er medicatie voor gewichtsverlies wordt voorgeschreven, kan ook demotiverend werken.
Daarnaast kan het organiseren van alles rondom je bijeenkomsten veel tijd kosten—tijd waar je niet voor betaald wordt en die je veel energie kan kosten. Werken met goede systemen zoals Mijn Leefstijl Academie en Monter Leefstijl helpt hier al enorm bij.
Het kan ook een uitdaging zijn om je groepen vol te krijgen. Afwachten tot de huisarts genoeg mensen doorstuurt is één strategie, maar er zijn gelukkig meer manieren om je groep vol te krijgen. Hierover schreef ik dit blog.
Over het algemeen kan het ontzettend leuk zijn om de GLI te doen. Ik heb het zelf drie jaar met veel plezier en voldoening gedaan. Het is geweldig om te zien welke stappen mensen in twee jaar maken, en wanneer het kwartje valt, worden er mooie resultaten behaald.
Particulieren
Natuurlijk kun je ook een bord in je tuin zetten en je richten op het begeleiden van particuliere klanten. De drie grootste voordelen zijn: je werkt met de leukste cliënten, je bepaalt zelf je tarief en je werkwijze, en je kunt je richten op alle leefstijlthema’s zonder gebonden te zijn aan BMI. Hierdoor kun je je specialiseren in wat jij het leukst vindt om te doen.
Het grootste nadeel? Het kan moeilijk zijn om die allerleukste cliënten te vinden en ze te overtuigen om met jou te werken en te betalen.
Daarnaast duurt een traject met een particuliere cliënt relatief kort. Dat komt omdat je, als het goed is, zeer effectief bent in 1-op-1-coaching en geen maanden nodig hebt om goede resultaten te behalen.
Ik zie echter ook veel coaches die continu opleidingen en trainingen blijven volgen. Hoewel het belangrijk is om jezelf te blijven ontwikkelen, gebeurt dit vaak om de verkeerde reden: omdat er niet genoeg cliënten zijn. Coaches denken vaak dat als ze nog een opleiding volgen, de cliënten vanzelf wel komen. Maar dat is zelden waar.
Om voldoende cliënten aan te trekken, moet je een aantal basiszaken op orde hebben. Je MOET een ideale klant kiezen, zodat je de juiste taal kunt spreken in je marketing en op je website. Er zijn meer dan 10.000 leefstijlcoaches, dus als jij zegt dat je iedereen kunt helpen en dertig problemen op je website beschrijft, voelt niemand zich aangesproken. Pas als je echt kiest en de woorden van je ideale klant kent, kun je effectieve teksten schrijven waardoor cliënten bij JOU willen zijn. Mijn eigen businesscoach biedt een geweldige training aan als je dit lastig vindt: Bouw een Bloeiende Praktijk in 90 Dagen. Mocht je geïnteresseerd zijn in haar training, dan zou ik het geweldig vinden als je je via mijn link aanmeldt. Dat is namelijk een affiliate link en de enige manier om een 1-op-1 gesprek met haar te winnen, iets wat ik heel graag wil! 😉 (en kleine sidenote: ook affiliates zijn een verdienmodel, al levert dat pas echt veel geld op als je een heel groot bereik hebt).
Als je je ideale klant hebt gekozen, moet je ook continu zichtbaar zijn zodat zij jou kunnen vinden. Want je kunt niet zowel een geheim als een succes zijn. Continu zichtbaar zijn kan een uitdaging zijn. Veel coaches besteden maanden aan een “perfecte” website, maar vergeten deze vervolgens te promoten. En hoe mooi je website ook is, als er niemand op komt, is dat zonde.
Daarnaast is het cruciaal om goed te worden in sales. Je moet jezelf immers verkopen. Waarom zou een klant anders met jou willen werken? Dit is voor veel mensen een uitdaging. Zelfs als je eerder sales voor een bedrijf deed en het spelletje begrijpt, is het heel anders om een product van een ander te verkopen dan jezelf.
Groepstrainingen en Workshops
Een andere manier om geld te verdienen is door groepstrainingen en workshops te geven. Als je jezelf goed kunt verkopen, veel expertise en naamsbekendheid hebt, en een goede prijs durft te vragen, kun je hier echt geld mee verdienen. Voor veel beginnende coaches is het geven van workshops echter vooral een marketinginstrument. Daarmee bedoel ik dat je mensen voor een laag bedrag laat kennismaken met jou als leefstijlcoach. Ze zien je aan het werk en aan het einde van de workshop kun je ze een aanbod doen voor een duurder product, zoals jouw 1-op-1 begeleiding.
Als beginnend coach kan het ook moeilijker zijn om een groep vol te krijgen dan om iemand 1-op-1 als klant te winnen. Veel mensen vinden het eng om in een groep te zijn. Je zult ze moeten overtuigen dat het een goed idee is om mee te doen. Het kan waarschijnlijk makkelijker zijn om eerst goed te worden in 1-op-
1-begeleiding voordat je groepen aanpakt.
Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden om succesvol te worden. Maar daarvoor moet je de vaardigheden van ondernemerschap leren. Mijns inziens is het daarom beter om te investeren in ondernemersvaardigheden dan in nog een inhoudelijke training. Je bent als coach al lang goed genoeg; je moet jezelf alleen beter leren verkopen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, maar je moet ze wel leren zien.
Ik vind het leuk om met je mee te denken over wat er nog meer mogelijk is, mits je als leefstijlcoach een beetje ondernemend bent. Als je echt nog geen idee hebt van wat je leuk vindt of wie je als coach bent, is het beter om daar eerst aan te werken. Maar daarna ben ik heel graag jouw businessmentor. Ik begeleid een beperkte groep leefstijlondernemers 1-op-1. Neem vooral contact met me op als je wilt weten of er nog plek is en hoe het werkt en mail naar team@mijnleefstijloprecept.nl