Als leefstijlcoach wil je het maximale uit je sessies halen, zowel voor jezelf als voor je deelnemers. De tijd die je hebt binnen de huidige GLI is immers voor veel deelnemers eigenlijk al (veel) te kort. Om complex gedrag te veranderen dat mensen vaak al een heel groot deel van hun leven doen, is de intensiteit van de huidige GLI vaak te laag. Het is daarom belangrijk om het beste te maken van de tijd je hebt met je deelnemers, en in dat kader las ik dit weekend iets interessants in een boek over AI dat ik aan het lezen was.
In het boek werd uitgebreid gesproken over de Flipped classroom, een methode die in het onderwijs al veel wordt toegepast, maar nog relatief nieuw is binnen coaching. Bij deze aanpak bereidt de deelnemer zich vooraf voor door de theorie te bestuderen, zodat er tijdens de sessies tijd is voor verdieping en het oefenen van vaardigheden. En dat is precies ook 1 van de redenen waarom Mijn Leefstijl Academie zo goed werkt.
Wat is de Flipped Classroom?
In de traditionele aanpak van onderwijs (en GLI bijeenkomsten) wordt de theorie meestal in de sessie zelf behandeld, en de praktische toepassing of opdrachten komen daarna pas aan bod. Bij de flipped classroom werkt dit andersom: de theorie wordt vooraf doorgenomen, zodat de sessie zelf wordt besteed aan de toepassing, reflectie en interactie. Deelnemers hebben zo de mogelijkheid om zichzelf voor te bereiden en in hun eigen tempo de theorie te verwerken, en komen naar de sessie met een basiskennis.
De Voordelen van een Flipped Classroom
- Meer Interactie, Minder Theorie
Wanneer de basisinformatie vooraf wordt doorgenomen, kun jij je als coach richten op verdieping tijdens de sessie. De sessie is minder gericht op uitleg en meer op vragen, interactie, en het toepassen van de leerstof. Dit betekent dat jouw rol als coach verschuift van ‘uitlegger’ naar ‘begeleider’. Je hebt meer tijd voor gerichte ondersteuning, het beantwoorden van specifieke vragen, en het helpen met praktische toepassing. Want dat is natuurlijk waar het in essentie bij de GLI om gaat, je weet vaak wel dat je je gedrag moet veranderen, maar HOE doe je dat dan. - Tijdswinst voor zowel coach als deelnemer
Als coach kun je sessies efficiënter inrichten omdat je minder tijd besteedt aan het behandelen van basisstof. Dit betekent niet alleen dat je meer tijd overhoudt voor persoonlijke aandacht en verdieping, maar ook dat je beter kunt inspelen op de individuele leerbehoeften van je deelnemers. Deelnemers ervaren de voordelen van zo’n sessie waarin ze praktisch aan de slag gaan, waardoor hun betrokkenheid groeit en de inhoud sneller blijft hangen. - Zelfstandigheid en Eigenaarschap bij Deelnemers
Een van de grootste voordelen van de flipped classroom is dat deelnemers meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Ze worden uitgedaagd om de theorie zelfstandig door te nemen, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en motivatie. Ze komen voorbereid naar de sessie, wat hen helpt om een actieve rol te spelen en gericht vragen te stellen. En juist de regie van de deelnemer vergroten is een belangrijk doel van de GLI - Flexibiliteit in Leermomenten
Deelnemers kunnen de theorie in hun eigen tijd en tempo doorlopen. Voor sommigen betekent dit ‘s avonds na het werk, voor anderen misschien vroeg in de ochtend. Die flexibiliteit zorgt ervoor dat zij op hun meest geschikte moment leren, wat hun betrokkenheid en focus ten goede komt.
Hoe Mijn Leefstijl Academie de Flipped Classroom Ondersteunt
Mijn Leefstijl Academie biedt een omgeving waarin coaches en deelnemers deze aanpak volledig kunnen omarmen. Met toegang tot video’s, teksten, tests en aanvullende materialen kunnen deelnemers de theorie in hun eigen tijd doornemen. En bij elke les staan verdiepende modules klaar voor alle “rupsjes Nooitgenoeg” die graag meer over een onderwerp willen weten. Hier vinden ze oa tips voor interessante boeken, podcasts en video’s.
Daarnaast kunnen deelnemers vragen stellen en informatie uitwisselen in de community-sectie, waardoor het leereffect wordt versterkt door onderlinge interactie. De flipped classroom benadering maakt het mogelijk om in de sessies vooral de vertaalslag van theorie naar praktijk te maken – precies waar de meeste deelnemers het meeste behoefte aan hebben. Want we weten wel, alleen we doen het niet.
Conclusie: Efficiënt en Effectief Coachen met de Flipped Classroom
De flipped classroom is niet alleen een trend maar een bewezen aanpak die ook binnen leefstijlcoaching grote voordelen kan bieden. Met tools zoals Mijn Leefstijl Academie kun je deze methode eenvoudig integreren en ervoor zorgen dat jouw sessies tijd opleveren in plaats van kosten. Door deelnemers vooraf de theorie te laten voorbereiden en huiswerkopdrachten te laten doen, worden sessies meer waardevol en halen de deelnemers er meer uit.
Benieuwd hoe je Mijn Leefstijl Academie kunt inzetten voor jouw deelnemers? Vraag een proefaccount aan en ontdek zelf hoe de flipped classroom jouw GLI coaching naar een hoger niveau kan tillen. Je kunt een proefaccount aanvragen door een mail te sturen naar team@mijnleefstijloprecept.nl